Biografie

n-t-4-frg-micsorataNicolae Teodoreanu (născut în Bucureşti la data de 26 iunie 1962), compozitor şi etnomuzicolog. A absolvit în 1986 Compoziţia la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde a studiat cu Aurel Stroe, Anatol Vieru şi Ştefan Niculescu. A obţinut în 2002 doctoratul în muzică la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. Din 1990 este cercetător etnomuzicolog la Institutul Etnografie şi Folclor „Constantin Brăiloiu” şi profesor asociat la Universitatea de Muzică din Bucureşti (până în 2009 şi Braşov). Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) şi al Societăţii Internaţionale de Muzică Contemporană (SIMC). A beneficiat de mai multe burse de compoziţie şi cercetare muzicală din Germania (DAAD in Berlin, unde a studiat cu Paul-Heinz Dittrich, Dieter Schnebel şi Walter Zimmermann, şi RHEIN-NEKAR-KREIS, în calitate de compozitor în rezidenţă in Dilsberg), Austria (HERDER în Viena, nominalizat de Ştefan Niculescu, ocazie cu care a studiat cu Dieter Kaufmann muzica electroacustică) şi România (New Europe College şi MIDAS – bursă post-doctorală oferită de Universitatea de Muzică din Bucureşti). A primit Premiul „George Enescu” al Academiei Române (2006), premii ale Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (2011 şi 2014) şi o menţiune la concursul „Carl-Maria-von-Weber” din Dresda (1991).

A compus piese camerale, vocale şi instrumentale, lucrări simfonice, electronice, o operă de cameră, un oratoriu, interpretate, publicate şi înregistrate pe CD în România, Germania, Franţa, Austria. Ca etnomuzicolog este autor şi coautor al mai multor cărţi, a ţinut numeroase comunicări şi a publicat diverse articole în revistele de specialitate.

Componistica şi cercetarea sa etnomuzicologică reprezintă o încercare de sondare şi reevaluare a fundamentelor psiho-culturale ale muzicii, abordate atât la nivel muzical-stilistic şi cât şi la cel fizico-acustic. O atenţie deosebită a fost acordată sunetul muzical şi proprietăţilor sale expresive. În lucrul cu materialul muzical, apelează adesea la metodele algoritmice şi informatizate, atât în lucrările instrumentale, cât şi în cele electronice. Preocupări recente includ fuziunea dintre tehnicile şi gramatica muzicii savante europeane şi elemente de limbaj preluat din studiul muzicilor tradiţionale, cum ar fi muzica bizantină, dar şi altele.

Nicolae Teodoreanu (b. June, 26, 1962), Romanian composer and ethnomusicologist. He graduated in 1986 Composition at the National University of Music in Bucharest, where he studied with Aurel Stroe, Anatol Vieru and Ştefan Niculescu. He obtained the PhD in 2002 in music at Music Academy in Cluj-Napoca. He is since 1990 ethnomusicologist researcher at “Constantin Brăiloiu” Institute of Ethnography and Folklore and associate professor at Music University in Bucharest (and until 2009 in Braşov). He is a member of the Romanian Union of Composers and Musicologists (UCMR) and of the International Society of Contemporary Music (ISCM). He has been granted several scholarships for composition and music research in Germany (DAAD in Berlin, where he attended post-graduate courses with Paul-Heinz Dittrich, Dieter Schnebel, and Walter Zimmermann, and RHEIN-NEKAR-KREIS as composition-residency in Dilsberg), Austria (HERDER in Vienna, nominated by Ştefan Niculescu, on which occasion he studied electroacoustic music with Dieter Kaufmann) and Romania (New Europe College and MIDAS – post-doctoral scholarship given by the Music University in Bucharest). He received Romanian Academy “George Enescu” Award (2006), awards of the Musicologists and Composers Union in Romania (2011 and 2014) and a mention in the competition Carl-Maria-von-Weber in Dresda (1991).

He composed vocal and instrumental chamber pieces, symphonic works, electronic works, a chamber opera, an oratorio, performed, printed and released on CDs in Romania, Germany, France, Austria. As an ethnomusicologist he authored and co-authored some books, delivered numerous lectures and published articles in scientific reviews.

His creation and ethnomusicological research represent an attempt to explore and re-evaluate the psycho-cultural fundaments of music approached at both musical-stylistic and physical-acoustic level. A special attention has been given to the musical sound and its expressive qualities. When working with the musical material – in both instrumental and electronic pieces – he often resorts to algorithmic and computer-based methods. His present interests include the fusion between the techniques and grammar of classical European music and traditional music types such as psaltic (Byzantine) music and others.

Creaţia muzicală

Muzică de scenă şi vocal-simfonică

Corabia, minioperă de cameră pe texte extrase din Biblie, Der tanzende Tod, Des Knaben Wunderhorn, 1996;

Imnele iernii. Cântări la Naşterea Domnului pentru soprană, mezzo-soprană, bas, grup coral mixt şi orchestră de cameră, 2011;

Muzică simfonică

Noaptea de cremene, cantată pentru mezzo-soprană şi orchestră de cameră pe versuri Vasile Voiculescu, 1986;

Poem pentru orchestră mare, 1989;

Concert pentru violă şi orchestră, 1991-92;

Vârstele timpului pentru orchestră mare, 1993;

Concert pentru vioară şi orchestră de coarde, 1995;

Muzică de cameră

Dialoguri pentru flaut şi oboi, 1983;

Sonata pentru violoncel şi pian, 1984;

Crinişte, pentru trompetă, corn, trombon, 1987;

Quartet de coarde, 1989;

Recitativo secco e basso continuo pentru trompetă şi contrabas, 1995, Viena;

HeteroFonie pentru trei blockflöte alto, 1995;

Strigare de biruinţă pentru vioară solo, 1999;

Murmur pentru saxofon sopran/sopranino/bariton, viola şi pian, 2011; cu versiune pentru flaut in do/piccolo/flaut bas, pian şi percuţie, 2014;

Noison pentru flaut in do, pian şi percuţie, 2014;

Muguri şi flori pentru două viole, 2016.

Muzică vocală

Lacrima şi Raza, 4 lieduri pentru mezzo-soprană şi pian pe versuri Lucian Blaga, 1988;

Anastasia pentru mezzo-soprană şi 5 instrumente pe versuri de Daniel Turcea, 1992;

Strigare pentru 8 voci soliste, după Psalmul 101, 1995;

Sicut in caelo et in terra pentru 8 voci soliste şi percuţie, după Plângerile lui Ieremia, 1999;

Cântarea nopţii pentru soprană, flaut şi harpă pe versuri de Daniel Turcea, 2002;

Variaţiuni-Varis pentru Bariton (Psalt) şi ansamblu instrumental, 2007;

Lamnicu, plamnicu piscopalnicu pentru cor de copii şi percuţie, 2012;

Nunta pentru 4 voci psaltice, vioară, violă, clarinet în si b (şi cl. bas), clavecin pe versuri de Daniel Turcea, 2013;

Privighetoarea pentru soprană şi pian pe versuri de Ignatie Grecu, 2015.

Muzică corală

Cu colţul inimii pentru cor mixt, pe versuri de Nichita Stănescu, 1984;

Despre ţara de unde venim pentru cor mixt pe versuri de Ana Blandiana, 1985;

Colindă pentru cor mixt pe versuri de Lucian Blaga, 1987;

Naşterea Ta pentru 12 voci egale, 1988;

Belşug pentru cor mixt pe versuri de Lucian Blaga, 1992

Cântecul bradului pentru cor mixt pe versuri de Lucian Blaga, 1993;

Ceremonial pentru cor mixt pe versuri din psalmi şi populare, 1994;

Gloria Patri. Omaggio a Liviu Glodeanu pentru cor mixt, 2015.

Muzică electronică

Prima pentru tape, 1996;

Cuvântul pentru tape, 1998;

Hău Zăbavă pentru tape, 2005;

Fântâna tinereţii, pentru flaut, violoncel şi live electronic, 2010;

Zumzet pentru mediu electronic (8 canale / stereo);

Greieri şi clopote pentru mediu electronic, 2015.

Muzică de film

În spatele istoriei, film documentar, regia: Iulian Capsali, 2007.

Lucrări cu caracter didactic

Piesă pentru trompetă şi orchestră de coarde, 1987;

Două legende pentru orchestră de coarde, 1987;

Mozaicul pentru pian la patru mâini, 1993;

Dominante pentru trombon solo, 2011.